Trzynaście powodów - Jay Asher

 

Tytuł oryginalny: Thirteen Reasons Why 
Data wydania: 20 październik 2015
Wydawnictwo: Rebis

Dla Claya ten dzień wydaje się być najzwyczajniejszy na świecie. W ogóle nie podejrzewa, że paczka, którą znajduje pod drzwiami swojego domu, może wywrócić jego życie do góry nogami. Po odtworzeniu kasety w jego uszach rozbrzmiewa głos dziewczyny, która dwa tygodnie wcześniej popełniła samobójstwo. Hannah wyjaśnia, że na tych nagraniach znajduje się 13 powodów, przez które postanowiła skończyć swoje życie. Jednak Clay nie ma pojęcia dlaczego jest jednym z powodów. Znał dziewczynę od dawna, ale nigdy nie zrobił jej nic złego, dlatego też wyrusza na podróż po mieście ze słuchawkami na uszach próbując zrozumieć problemy dziewczyny.

 


 Sama nie wiem od czego zacząć. Książkę przeczytałam jakiś czas temu, ale nie byłam w stanie zabrać się za tą recenzję. Zbyt dużo emocji kłębiło się w  mojej głowie. Nadal mam niezły mętlik.
  
Chcę wcisnąć "Stop" w walkmanie i przewinąć, cofnąć całą tę rozmowę. Cofnąć się w przeszłość i ostrzec ich. Albo zrobić coś, by się w ogóle nie poznali. Ale nie mogę. Nie można przewinąć przeszłości

Zacznę od tego, że nigdy nie czytałam książek o tej tematyce, dlatego między innymi chciałam sprawdzić czy coś takiego mi się spodoba. Tym bardziej, że historia zaczyna się już po tym jak Hannah popełniła samobójstwo, więc nie ma opcji na szczęśliwe zakończenie, bo wszystko zostało już przesądzone.

Na początku Hannah wydawała mi się anonimową dziewczyną z problemem, z którym nie potrafiła sobie poradzić. To, że skończyła swoje życie nie robiło na mnie większego wrażenia. Fakt, że to ogromna tragedia, ale w końcu takie rzeczy zdarzają się bardzo często. Dopiero po pewnym czasie wraz z tym jak poznawałam jej prawdziwą historię i problemy zaczęłam czuć, że znam ją lepiej od niejednego mojego przyjaciela. Przestała być dla mnie nieznajomą i zaczęłam rozumieć jej decyzję. Fakt, że czasami jej postępowanie nie było dla mnie zrozumiałe, ale jeszcze nigdy nie spotkałam się z takim okrucieństwem ze strony innych ludzi. Przez pozorny dla dziewczyny brak wsparcia, nie dała sobie rady ze wszystkim.

Nie panujesz już prawie nad niczym. I w pewnej chwili masz już dość walki, jesteś zbyt zmęczony, i postanawiasz sobie odpuścić. Pozwolić, by stała się tragedia...

Mogłoby się wydawać, że akcja książki toczy się jedynie wokół wielkiej tragedii. Przez większość czasu właśnie tak jest, ale jak dla mnie ważniejszy jest wątek Claya. Dzięki kasetom, które nagrała dziewczyna, jego życie zmienia się diametralnie. Ma całkowicie inne spojrzenie na ludzi, których zna od lat, sam dostrzega swoje błędy i po wszystkim stara się je naprawić.

[...] ty czy zauważyłaś tę bliznę, to piętno które na mnie zostawiłaś?
A wy, pozostali, zauważyliście swoje? Gdzie tam.Głowę daję, że nie.
Ponieważ większość z nich nie da się dostrzec gołym okiem.

Książka jest napisana niezbyt skomplikowanym, ale niezwykle barwnym językiem, ponieważ doskonale możemy sobie wyobrazić przedstawione sceny. Mimo tego, że z większości składa się z opisów, prowadzonych z perspektywy Hannah to książka jest okropnie wciągająca.

Oczywiście muszę się przyznać ze z trudem powstrzymywałam łzy. Nie chodzi tu tylko o to, że szkoda mi było nastolatki, ale przez emocje, które targały głównym bohaterem i to jak dzięki całemu zdarzeniu zmienił swój światopogląd.

- Nie musisz się o mnie troszczyć, Clay.
Ale to robiłem, Hannah. I chciałem robić. Mógłbym ci pomóc. Tylko że kiedy próbowałem, odepchnęłaś mnie. Niemal słyszę jej głos, słyszę, jak wypowiada swoją następną myśl.
- Więc dlaczego nie próbowałeś bardziej?

To na prawdę piękna książka, która porusza wiele ważnych tematów. Serdecznie polecam. Na pewno się nie zawiedziecie.

Ogólna ocena:
9/10



 
_____________________________
Hejka ;)
Nowe notki miały być co niedzielę, ale dopadła mnie taka wena, że nie mogłam się powstrzymać od tego, aby opublikować tą recenzję już dzisiaj. Oczywiście w niedziele również pojawi się coś nowego. ;)

Oczywiście mam parę pytań skierowanych do was :)

Podoba wam się wygląd bloga, czy wolicie coś bardziej kolorowego? Wiem, że powinnam sama zadecydować, ale za choinkę nie potrafię wybrać.

Czytaliście już książkę "Trzynaście powodów"? Jeśli tak, jakie są wasze wrażenia po lekturze? Przypadły wam do gustu książki z samobójstwem w tle? 

Książkoholiczka xx

4 komentarze :

  1. Zauważyłam, że ostatnio bardzo dużo jest książek o podobnej tematyce. Ja do tej pory czytałam trzy książki z samobójstwem w tle i jak na razie mi starczy. Za bardzo mnie przygnębiają takie historie. Szczególnie w pamięci wyryły mi się ''Wszystkie jasne miejsca''. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie do tego samego wniosku doszłam. Fakt, że takie książki są ciekawe, ale trochę denerwuje mnie kiedy przychodzi moda na dany temat i wtedy wszystkie historie są tylko o tym. O "Wszystkie jasne miejsca" jeszcze nie słyszałam, ale na pewno bardziej się nią zainteresuję ;)

      Usuń
  2. Książkę już czytałam i bardzo mi się podobała :)
    Książki z samobójstwem w tle zazwyczaj mnie przygnębiają, ale od czasu do czasu można sięgnąć po takie pozycje ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie się wygląd bloga podoba ^_^ Jest prosty, ale bardzo ładny ^_^
    Ogólnie raczej nie ciągnie mnie do książek o takiej tematyce... Hmm... Zbyt smutne dla mnie :(

    OdpowiedzUsuń

K jak Książka © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka